4. Leerlingen mogen in de week voor het SE informatie over de stelling verzamelen en goed onderbouwde argumenten (of voordelen, nadelen, enz.) zoeken voor het voorbetoog of tegenbetoog dat ze gaan schrijven. Natuurlijk zullen er leerlingen zijn die zullen proberen om ChatGPT zowel een voorbetoog als een tegenbetoog over de stelling te laten schrijven. 5. Al deze eisen moeten ertoe leiden dat leerlingen bij hun SE schrijfvaardigheid toch vooral zelf met de hand aan het schrijven zijn, zodat dus echt hun schrijfvaardigheid wordt getoetst, en niet die van ChatGPT. Hun betoog moet een bepaalde structuur hebben, bijv. een argumentenstructuur of een voordelen-nadelen-structuur, die ook in het bouwplan is verwerkt. Vaak kennen ze de simpelste commando’s niet bij Word (bijv. door op Ctrl-Enter te drukken begin je een voorwaardelijke nieuwe pagina). Het zal behoorlijk ingewikkeld zijn om ChatGPT een betoog te laten schrijven dat aan alle gestelde eisen kan voldoen. Hoewel het soms nuttig kan zijn, is het tijdelijk inrichten van schoolomgeving zonder computers, internet, Google en ChatGPT erg kunstmatig en onnatuurlijk.
Computers, tekstverwerkers als Word, presentatiesoftware, grafische programmatuur, rekenmachines, internet, Google en binnenkort ook ChatGPT, noem maar op, het zijn allemaal voorbeelden van moderne elektronische hulpmiddelen die niet meer weg te denken zijn uit onze maatschappij en scholen. Onze service maakt gebruik van de kracht van de OpenAI-neurale netwerkmodellen genaamd gpt-3.5. Launched by OpenAI, GPT-4 Turbo 128K is designed with broader general knowledge, faster processing, and more advanced reasoning than its predecessors, GPT-3.5 and GPT-4. 20 per gebruiker per maand krijgen gebruikers voorrang bij de toegang tot GPT-4 Turbo en nog een aantal andere functies. Wordt het daarom niet de hoogste tijd om op middelbare scholen een nieuw schoolvak ‘WME’ te introduceren, waarin leerlingen ieder schooljaar les krijgen in het ‘Werken met Moderne E-hulpmiddelen’. En bedenk dat leerlingen die ChatGPT-betogen niet tot hun beschikking hebben tijdens het SE. Platforms kunnen GPT-4 aanpassen om te voldoen aan hun moderatievereisten, waarbij ze ervoor zorgen dat de subtiliteiten van hun gemeenschapsnormen worden gerespecteerd. Onze gedetailleerde ChatGPT-review biedt een blik op de voor- en nadelen van de nieuwe favoriete tool van het internet. 2. Enkele maanden voor het SE schrijfvaardigheid hebben we onze leerlingen al gemeld dat hun betoog aan verschillende vereisten moet voldoen. Op dat A4’tje, een soort legaal ‘spiekbriefje’, komen complete citaten te staan die ze in hun betoog kunnen gebruiken, inclusief bronverwijzingen en een bronnenlijst in APA-stijl.
Verbieden van ChatGPT zal weinig effect hebben en niet realistisch zijn, aangezien leerlingen dat programma toch zullen gebruiken, of het nu op school verboden is of niet. We raden je aan om een gespecialiseerde tool te gebruiken, zoals Scribbrs gratis parafraseringstool, die een soepelere gebruikerservaring biedt. Het is deze diversiteit die bijdraagt aan de indrukwekkende taalvaardigheid van de tool. De zogenaamde dataset van ChatGPT Gratis - dus de informatie waarmee de chatbot gevoed is - stamt van 2021. Vraag je dus naar de specificaties van de nieuwste iPhone, of naar recente gebeurtenissen, dan kan hij hier niet op antwoorden. Dit kan ideaal zijn voor gemakzuchtige en luie leerlingen. Het zal technisch gezien moeilijk of zelfs onmogelijk zijn om te achterhalen of volledige teksten of tekstfragmenten in opdrachten van leerlingen door ChatGPT zijn geschreven. En zoals hopelijk Bijlage A13 en B1 t/m B22 laten zien, heb je het goed besturen van ChatGPT via zeer nauwkeurig geformuleerde vragen en opdrachten niet meteen onder de knie. De definitie van Artificiële Intelligentie luidt dan ook als volgt: "AI is de mogelijkheid van een machine om mensachtige vaardigheden te vertonen - zoals redeneren, leren, plannen en creativiteit." Je kan aan een AI chatbot dus ook vragen om gedichten te schrijven of songteksten.
Dankzij geavanceerde algoritmen en natuurlijke taalverwerking kan deze chatbot mensachtige tekstreacties begrijpen en genereren. Je zou deze plugin kunnen gebruiken om ChatGPT markttrends en statistieken te laten ophalen. Maar vanaf nu zullen ze ook ChatGPTgaan gebruiken. Interactieve AI-Chat Gpt nederlands GPT-3 is beschikbaar in Nederland - het is gemakkelijk in gebruik en kan worden geopend vanaf elk apparaat. Dit A4’tje moet uiterlijk 24 uur voor het SE worden ingeleverd bij de docent Nederlands inleveren, zodat deze kan beoordelen of het voldoet aan de eisen. Niettemin is Rapid ChatGPT intuïtief ontworpen, zodat zelfs nieuwe gebruikers gemakkelijk hun weg kunnen vinden. Die zullen soms zelfs de aangeleverde ChatGPT-tekst nauwelijks lezen, maar direct in hun werkstukken plakken. ChatGPT zou dan bijvoorbeeld het chat-interface kunnen zijn waarmee gebruikers in hun eigen taal zoekopdrachten aan de zoekmachine kunnen doorgeven; vervolgens kan ChatGPT de zoekresultaten van de zoekmachine inclusief links samenvatten en als kant-en-klare teksten aan de gebruikers presenteren. Hoe kan kwalitatieve discoursanalyse worden gebruikt om de uitingen van burgers op sociale media te analyseren en te onderzoeken in hoeverre zij zich bewust zijn van de filterbubbels waarin ze zich bevinden en hoe deze bubbels hun politieke opvattingen beïnvloeden? Dat is natuurlijk onwenselijk en bovendien gevaarlijk, omdat de informatie die ChatGPT produceert onbetrouwbaar kan zijn.